Thursday 14 December 2017

Eu kol handel systemet


Parter med åtaganden enligt Kyotoprotokollet Bilaga B-parter har accepterat mål för begränsning eller minskning av utsläpp Dessa mål anges som utsläppsnivåer eller tilldelade belopp under åtagandeperioden 2008-2012. De tillåtna utsläppen är uppdelade i tilldelade antal enheter AAU. Emissionshandel, enligt artikel 17 i Kyotoprotokollet, tillåter att länder som har utsläppsenheter sparar - utsläpp tillåter dem men inte används - att sälja denna överkapacitet till länder som överstiger deras mål. Därmed skapades en ny vara i Formen av utsläppsminskningar eller borttagningar Eftersom koldioxid är den huvudsakliga växthusgasen, talar folk helt enkelt om handel med kol. Carbon spåras nu och handlas som alla andra råvaror. Detta kallas kolmarknaden. Övriga handelsenheter på kolmarknaden. För att ta itu med den oro som parterna kunde överdriva enheter, och därefter inte kunna uppfylla sina egna utsläppsmål, krävs varje part Att behålla en reserv av ERU, CERs, AAUs och eller RMUs i sitt nationella register. Den här reserven, som kallas åtagandeperiodreserven, får inte falla under 90 procent av partiets tilldelade belopp eller 100 procent av fem gånger senast Uppskattad inventering, beroende på vilket som är lägst. Relationer till inhemska och regionala utsläppshandelssystem. System för handel med utsläppsrätter kan upprättas som klimatpolitiska instrument på nationell nivå och regional nivå. Enligt sådana system fastställer regeringar utsläppsskyldigheter som ska uppnås av de deltagande enheterna. EU: s system för handel med utsläppsrätter är den största i drift. Beslut 11 CMP 1 om metoder, regler och riktlinjer för utsläppshandel enligt artikel 17 i Kyotoprotokollet. Beslut 13 CMP 1 om regler för redovisning av tilldelade belopp enligt artikel 7 4 i Kyotoprotokollet. Vad är systemet för handel med utsläppsrätter och fungerar det. Tisdag 7 juni 2011 16 26 BST. Europeiska unionens s Emissions Tra Ding System ETS är världens största system för handel med utsläppsrätter för växthusgaser. Det lanserades år 2005 och omfattar cirka 11 000 kraftverk och industrianläggningar i 30 länder, vars koldioxidutsläpp utgör nästan 50 av Europas totala utsläpp. Tillåtet inom ramen för systemet är fastställda och utsläppsrätter som läggs till kepsen ges till de företag som regleras av systemet. Företagen är skyldiga att mäta och rapportera sina koldioxidutsläpp och att lämna in ett bidrag för varje ton de släpper. Företag kan handla sina utsläppsrätter , Vilket ger incitament för dem att minska sina utsläpp. Den nuvarande kepsen sänks med 1 74 årligen för att uppnå ett mål att minska utsläppen 2020 till 21 under deras nivå 2005. I juni 2011 var priset på ett bidrag cirka 16 Handel med tillstånd är värt omkring 150 miljarder årligen, dwarfing andra utsläppshandelssystem, marknaden för ren utveckling som upprättats av FN värderas till 1 5 miljarder årligen. I en basi Kännedom om ETS har fungerat Det har satt en kapp på hälften av Europas koldioxidutsläpp, som tidigare var oreglerade, och de företag som omfattas av systemet är inte längre fria att förorena. Kol har ett pris och detta påverkar ekonomin vid förbränning av fossila bränslen. For exempel bränner kol med mer kolföroreningar än brinnande gas, så kolanläggningar behöver fler tillstånd. Ju högre priset på tillstånden desto dyrare är det att använda kol än gas. Extra kostnad som är förknippad med de mer förorenande alternativen, så de kommer att välja gas över kol mer av tiden. Att precisera hur långt ETS har fungerat i praktiken är svårt, eftersom det innebär att uppskatta vad föroreningsnivån skulle ha varit om ETS var inte på plats Men det är troligt att systemet under de första åren var ansvarigt för att förutse en förväntad ökning av utsläppen till en minskning med 2 5-5 En fördjupad studie analyserades Bakgrundsutsläpp, ekonomiska trender och vädermönster och drog slutsatsen att ETS minskat utsläppen mellan 120 och 300 miljoner ton mellan 2005 och 2007, med en gissning på 210 miljoner ton över hela Europa. Det är ganska blygsamma vinster, särskilt i samband med att importen snabbt ökar Av koldioxidintensiva varor från Kina och på andra håll, och trots att brantare minskningar har fastställts för ETS: s tredje fas, som löper från 2013 till 2020, har politiken varit starkt kritiserad och besatt av problem, inte minst av vilka det stora antalet Tillstånd som förväntas hållas över från den nuvarande fasen Ändå har Europa ett pris på kol och en arbetsmekanism för att begränsa och minska klimatföroreningarna, vilket sätter det längre fram än andra större regioner i världen. Den ultimata klimatfrågan. Denna redaktionella Är fritt att reproducera under Creative Commons. EU: s utsläppshandelssystem EU ETS. EU: s emissionshandelssystem EU ETS är en hörnsten i EU: s politik för att bekämpa klimatförändringar Nge och dess nyckelverktyg för att minska utsläppen av växthusgaser kostnadseffektivt Det är världens första stora kolmarknad och är fortfarande den största. Operates i 31 länder alla 28 EU-länder plus Island, Liechtenstein och Norway. limits utsläpp från mer än 11 ​​000 tunga Energianvändande installationer kraftverk industrianläggningar och flygbolag som verkar mellan dessa länder. Omfattar cirka 45 av EU: s växthusgasutsläpp. Ett lock och handelssystem. EU: s emissionshandelssystem arbetar enligt principen om handel och handel. Mängd av vissa växthusgaser som kan släppas ut av anläggningar som omfattas av systemet. Kepsen sänks med tiden så att totala utsläppen faller. Med huven får företagen eller köper utsläppsrätter som de kan handla med varandra efter behov. De kan också köpa Begränsade mängder internationella krediter från emissionsbesparande projekt runt om i världen Gränsen på det totala antalet tillgängliga utsläppsrätter säkerställer att de har ett värde. Efter varje j Ar ett företag måste överge tillräckligt med utsläppsrätter för att täcka alla sina utsläpp, annars får böter åläggas Om ett företag minskar sina utsläpp kan det hålla reservtilläggen för att täcka sina framtida behov eller sälja dem till ett annat företag som inte har några utsläppsrätter. Ger flexibilitet som säkerställer att utsläppen skärs, där det kostar minst för att göra det. Ett robust koldioxidpris främjar också investeringar i ren teknik med låg koldioxidutsläpp. Knappfunktionerna i fas 3 2013-2020. EU: s emissionshandelssystem ligger nu i sin tredje fas väsentligt annorlunda än Faser 1 och 2. De viktigaste förändringarna är. En enda EU-täckande utsläppskälla på utsläpp gäller i stället för det tidigare systemet med nationella caps. Auctioning är standardmetoden för fördelning av utsläppsrätter i stället för gratis tilldelning och harmoniserade fördelningsregler gäller för Utsläppsrätter som fortfarande ges bort gratis. Mer sektorer och gaser ingår.300 miljoner kvitton avsatta i New Entrants Reserve för att finansiera utplaceringen av innovativ förnybar energiteknik och c Upptagning och lagring av arbon genom NER 300-programmet. Sektorer och gaser som omfattas. Systemet omfattar följande sektorer och gaser med fokus på utsläpp som kan mätas, rapporteras och verifieras med hög noggrannhet. Koldioxid CO 2 från kraften Och värme generation. energi-intensiva industrisektorer inklusive oljeraffinaderier, stålverk och produktion av järn, aluminium, metaller, cement, kalk, glas, keramik, massa, papper, kartong, syror och bulk organisk kemikaliemässig luftfart. Kväveoxid N2O Från produktion av salpetersyra, adipin - och glyoxylsyror och glyoxalperfluorkolväten PFC från aluminiumproduktion. Participation i EU ETS är obligatorisk för företag inom dessa sektorer, men i vissa sektorer ingår endast anläggningar över en viss storlek. Säkra småinstallationer kan uteslutas Om regeringar inrättar skatte - eller andra åtgärder som kommer att minska sina utsläpp med motsvarande belopp. Inom luftfartssektorn, fram till 2016 gäller EU-utsläppsrätterna endast för flygningar Ween-flygplatser som ligger inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Deltagande av utsläppsminskningar. EU: s ETS har visat att pris på kol och handel med det kan fungera. Utsläpp från anläggningar i systemet faller som avsedda med cirka 5 jämfört med fasens början 3 2013 se siffror 2015. Under 2020 kommer utsläppen från de sektorer som omfattas av systemet att vara 21 lägre än 2005. Utveckla kolmarknaden. Inom 2005 är EU ETS världens första och största internationella handel med utsläppsrätter. Över tre fjärdedelar av internationell kolhandel. EU: s ETS är också inspirerande för utsläppshandeln i andra länder och regioner. EU syftar till att koppla EU: s ETS till andra kompatibla system. EU: s ETS-lagstiftning. Karbonmarknadsrapporter. Revisionen av EU: s ETS för fas 3.Legislativ historia av direktiv 2003 87 EC. Work före kommissionens förslag till förslag till förslag från oktober 2001: s reaktion på behandlingen av förslaget i rådet och Pa Parlamentet inklusive rådets gemensamma ståndpunkt. Öppna alla frågor. Frågor och svar på det reviderade EU: s utsläppshandelssystem december 2008. Vad är syftet med utsläppshandel. Syftet med EU: s utsläppshandelssystem EU ETS är att hjälpa EU: s medlemsstater att uppnå sina Åtaganden att begränsa eller minska utsläppen av växthusgaser på ett kostnadseffektivt sätt Att låta deltagande företag köpa eller sälja utsläppsrätter innebär att utsläppsminskningar kan uppnås åtminstone kostnaden. EU: s ETS är hörnstenen i EU: s strategi för att bekämpa klimatförändringarna. Är det första internationella handelssystemet för koldioxidutsläpp i världen och har varit i drift sedan 2005 Från och med den 1 januari 2008 gäller det inte bara de 27 EU-medlemsstaterna utan även de övriga tre medlemmarna av Europeiska ekonomiska samarbetsområdet Norge, Island och Liechtenstein Det täcker för närvarande över 10 000 installationer inom energi - och industrisektorerna som tillsammans står för nästan hälften av EU: s utsläpp av CO 2 och 40 av sina totala utsläpp av växthusgaser Ett ändringsförslag till EU: s emissionshandelsdirektiv som godkändes i juli 2008 kommer att medföra luftfartssektorn i systemet från 2012. Hur fungerar utsläppshandeln. EU: s system för handel med utsläppsrätter är ett lock och handelssystem, det vill säga Säg att den täcker den övergripande utsläppsnivån men tillåter inom ramen för systemet att deltagare i systemet köper och säljer utsläppsrätter som de behöver. Dessa utsläpp är den gemensamma handelsvalutan i systemets hjärta. Ett tillägg ger innehavaren rätt att avge Ett ton CO 2 eller motsvarande mängd annan växthusgas. Capen på det totala antalet utsläppsrätter skapar knapphet på marknaden. Under den första och andra handelsperioden enligt systemet skulle medlemsstaterna utarbeta nationella tilldelningsplaner som fastställer Deras totala utsläpp av utsläpp av utsläppsrätter och hur många utsläppsrätter som varje anläggning i sitt land mottar. Vid slutet av varje år måste anläggningar överlämna utsläppsrätter som motsvarar deras utsläpp Företag som håller sina utsläpp under deras utsläppsrätter kan sälja sina överskjutande utsläppsrätter. De som står inför svårigheter att hålla sina utsläpp i linje med sina utsläppsrätter har val mellan att vidta åtgärder för att minska sina egna utsläpp, såsom att investera i effektivare teknik eller med mindre kol - intensiva energikällor eller köpa de extra utsläpp som de behöver på marknaden eller en kombination av de två sådana valen kommer sannolikt att bestämmas av relativa kostnader. På så sätt minskar utsläppen varhelst det är mest kostnadseffektivt att göra det. Länge har EU ETS fungerat. EU: s ETS lanserades den 1 januari 2005 Den första handelsperioden löpte i tre år fram till slutet av 2007 och var en inlärning genom att göra fas för att förbereda sig för den avgörande andra handelsperioden. Den andra handelsperioden började Den 1 januari 2008 och löper i fem år fram till slutet av 2012 Betydelsen av den andra handelsperioden beror på att den sammanfaller med de första förbunden Under perioden i Kyotoprotokollet, under vilka EU och andra industriländer måste uppfylla sina mål för att begränsa eller minska utsläppen av växthusgaser. För den andra handelsperioden har EU: s utsläpp av utsläppsminskningar minskat till cirka 6 5 under 2005 års nivåer för att säkerställa att EU Som en helhet och medlemsstaterna individuellt levererar sina Kyoto-åtaganden. Vilka är de viktigaste lärdomarna av erfarenheten hittills. EU: s ETS har satt ett pris på kol och visat att handel med utsläpp av växthusgaser fungerar Den första handelsperioden som upprättats framgångsrikt Den fria handeln med utsläppsrätter i hela EU skapar den nödvändiga infrastrukturen och utvecklar en dynamisk kolmarknad. Förstas miljöfördelar kan vara begränsade på grund av överdriven fördelning av utsläppsrätter i vissa medlemsstater och vissa sektorer, främst beroende på en Beroendet av utsläppsprognoser innan verifierade utsläppsdata blev tillgängliga under EU ETS När offentliggörandet av verifierade utsläppsdata förekommer R 2005 framhävde denna överallokering svarade marknaden som förväntas genom att sänka marknadspriset på utsläppsrätter. Tillgången till verifierade utsläppsdata har gjort det möjligt för kommissionen att se till att kapaciteten på nationella anslag under andra fasen fastställs till en nivå som Resulterar i reala utsläppsminskningar. Utan att understryka behovet av verifierade data har erfarenheten hittills visat att större harmonisering inom EU: s system för utsläppsrätter är absolut nödvändigt för att EU ska uppnå sina utsläppsminskningsmål åtminstone kostnad och med minimala konkurrenssnedvridningar behovet av mer Harmoniseringen är tydlig med hänsyn till hur kapaciteten på de totala utsläppsrätterna fastställs. De två första handelsperioderna visar också att väldigt olika nationella metoder för fördelning av utsläppsrätter till anläggningar hotar rättvis konkurrens på den inre marknaden. Dessutom behövs större harmonisering, förtydligande och förfining. Med avseende på systemets omfattning, tillgången till kredit S från utsläppsminskningsprojekt utanför EU, villkoren för att koppla EU: s system för utsläpp till utsläppshandelssystem på andra ställen och övervaknings-, verifierings - och rapporteringskraven. Vilka är de viktigaste förändringarna i EU-systemet för utsläppsrätter och när kommer de att tillämpas? Designändringar kommer att gälla från och med den tredje handelsperioden, det vill säga januari 2013 Medan förberedande arbete kommer att inledas omedelbart kommer de gällande reglerna inte att ändras till januari 2013 för att säkerställa att regelverkets stabilitet upprätthålls. EU: s ETS i den tredje perioden kommer att vara en mer Effektivare, mer harmoniserat och rättvisare system. Förbättrad effektivitet uppnås genom en längre handelsperiod 8 år istället för 5 år, en robust och årligen minskande utsläppstak 21 minskning 2020 jämfört med 2005 och en betydande ökning av auktionsvolymen från Mindre än 4 i fas 2 till mer än hälften i fas 3.Mer harmonisering har kommit överens om på många områden, inklusive med avseende på cap-setting en EU-omfattande cap ins Tappning av de nationella kapslarna i faserna 1 och 2 och reglerna för övergångsfri tilldelning. Systemets rättvisa har ökat avsevärt genom övergången till EU-omfattande regler för fri fördelning för industrianläggningar och genom införande av en omfördelningsmekanism som berättigar Nya medlemsstater att auktionera fler utsläppsrätter. Hur jämför den slutliga texten med kommissionens ursprungliga förslag. De klimat - och energimål som överenskommits vid Europeiska rådets vårmöte 2007 har bibehållits och den övergripande arkitekturen i kommissionens förslag om EU: s utsläppsrätter förblir intakt Det vill säga att det kommer att finnas ett EU-täckande lock på antalet utsläppsrätter och detta lock kommer att minska årligen längs en linjär trendlinje, som kommer att fortsätta efter slutet av den tredje handelsperioden 2013-2020 Huvudskillnaden jämfört med Förslaget är att auktionering av utsläppsrätter kommer att fasas in långsammare. Vilka är de viktigaste förändringarna jämfört med kommissionens förslag. Sammanfattningsvis De huvudsakliga ändringar som har gjorts i förslaget är följande. Vissa medlemsstater får få ett frivilligt och tillfälligt undantag från regeln att inga utsläppsrätter ska tilldelas gratis till elproducenter från och med 2013. Denna möjlighet att avvika är tillgänglig Till medlemsstater som uppfyller vissa villkor i samband med deras elnätets sammankoppling, andel av ett enda fossilt bränsle i elproduktion och BNP-capita i förhållande till genomsnittet för EU-27. Dessutom kan antalet gratis utsläppsrätter som en medlemsstat kan Allokering till kraftverk begränsas till 70 koldioxidutsläpp av relevanta anläggningar i fas 1 och minskar därefter under åren. Dessutom kan fria tilldelningar i fas 3 endast ges till kraftverk som är i drift eller under uppbyggnad senast i slutet av 2008. Se svar Att fråga 15 nedan. Det kommer att finnas mer information i direktivet om vilka kriterier som ska användas för att bestämma de sektorer eller delsektorer som anses vara exponeringar Till en betydande risk för koldioxidläckage och ett tidigare offentliggörande av kommissionens lista över sådana sektorer 31 december 2009 Dessutom kommer anläggningar i alla exponerade industrier att få 100 gratis ersättningar till de Utsträckning att de använder den mest effektiva tekniken Den fria allokeringen till industrin är begränsad till andelen utsläpp av dessa industrier i de totala utsläppen 2005-2007. Det totala antalet utsläppsrätter som tilldelas gratis till anläggningar inom industrisektorerna kommer att minska årligen i linje med nedgången Av utsläppstaket. Medlemsstaterna kan också kompensera vissa installationer för CO 2 - kostnader som överförs i elpriserna om kostnaderna för CO 2 annars skulle kunna utsätta dem för risken för koldioxidläckage. Kommissionen har förbundit sig att ändra gemenskapens riktlinjer för statligt stöd till miljöskydd Skydd i detta avseende Se svar på fråga 15 nedan. Nivån på auktionering av kvoter fo R icke-exponerade industrin kommer att öka på linjärt sätt som kommissionen föreslagit, men snarare än att nå 100 år 2020 kommer det att nå 70 för att uppnå 100 till 2027. Enligt kommissionens förslag 10 av utsläppsrätterna För auktionering kommer att omfördelas från medlemsstater med hög inkomst per capita till dem med låg inkomst per capita för att stärka den ekonomiska kapaciteten hos den senare att investera i klimatvänlig teknik. En avsättning har lagts till för en annan omfördelningsmekanism med 2 av auktionerade utsläppsrätter Att ta hänsyn till medlemsstater som 2005 hade uppnått en minskning av minst 20 utsläpp av växthusgaser jämfört med referensåret enligt Kyotoprotokollet. Andelen av auktionsintäkter som medlemsstaterna rekommenderas att använda för att bekämpa och anpassa sig till klimatet Förändras huvudsakligen inom EU, men också i utvecklingsländer, höjdes från 20 till 50. Texten ger en uppfattning om den föreslagna tillåtna användningsnivån för J I CDM-krediter i 20-scenariot för befintliga operatörer som fick de lägsta budgetarna att importera och använda sådana krediter i förhållande till tilldelningar och tillgång till krediter under perioden 2008-2012 Nya sektorer, nya aktörer under perioderna 2013-2020 och 2008-2012 Kommer också att kunna använda krediter Den totala summan av krediter som får användas kommer dock inte att överstiga 50 av minskningen mellan 2008 och 2020. På grund av en strängare utsläppsminskning i samband med ett tillfredsställande internationellt avtal skulle kommissionen kunna tillåta ytterligare Tillgång till CER och ERU för operatörer i gemenskapssystemet Se svar på fråga 20 nedan. Utbytet från auktionering av 300 miljoner utsläppsrätter från reserven för nya aktörer kommer att användas för att stödja upp till 12 demonstrationsprojekt för insamling och lagring av kol och projekt som visar innovativ förnybar energi Tekniker Ett antal villkor är knutna till denna finansieringsmekanism Se svar på fråga 30 nedan. Möjligheten att välja bort en liten kombination Förutsatt att de är föremål för likvärdiga åtgärder har utvidgats till att täcka alla små anläggningar oavsett verksamhet, utsläppströskeln har ökats från 10 000 till 25 000 ton koldioxid per år och den kapacitetsgräns som förbränningsanläggningarna måste uppfylla förutom Har ökats från 25 MW till 35 MW Med dessa ökade tröskelvärden blir andelen täckta utsläpp som potentiellt kan uteslutas från emissionshandelssystemet betydande och följaktligen har en avsättning lagts till för att möjliggöra en motsvarande minskning av EU-täckningen på Utsläppsrätter. Om det fortfarande finns nationella fördelningsplaner NAPs. No I sina nationella handlingsplaner för de första 2005-2007 och andra handelsperioderna 2008-2012 bestämde medlemsstaterna den totala kvantiteten utsläppsrätter som skulle utfärdas och hur dessa skulle fördelas De berörda anläggningarna Detta tillvägagångssätt har genererat betydande skillnader i fördelningsregler, vilket ger ett incitament för var och en Medlemsstat för att gynna sin egen industri och har lett till stor komplexitet. Från och med den tredje handelsperioden kommer det att finnas en gemensam EU-täckning och utsläppsrätter kommer att fördelas på grundval av harmoniserade regler. Nationella fördelningsplaner kommer därför inte att behövas Hur mycket mer. Hur kommer utsläppstaket i fas 3 att fastställas. Reglerna för beräkning av EU-täckningen är följande. Från och med 2013 kommer det totala antalet utsläppsrätter att minska årligen på linjärt sätt. Utgångspunkten för denna rad är Den genomsnittliga totala kvantiteten utsläppsrätter som skall utfärdas av medlemsstaterna för perioden 2008-12, anpassad för att återspegla systemets bredda räckvidd från och med 2013 samt alla små anläggningar som medlemsstaterna har valt att utesluta. Den linjära faktorn genom vilken Årsbeloppet ska minska är 1 74 i förhållande till fas 2-cap. Utgångspunkten för att bestämma den linjära faktorn 1 74 är den 20 totala minskningen av växthusgaser jämfört med 1990 vilket motsvarar en 14 Minskning jämfört med 2005 Emellertid krävs en större minskning av EU ETS, eftersom det är billigare att minska utsläppen i ETS-sektorerna. Divisionen som minimerar den totala reduktionskostnaden uppgår till 21 minskningar av utsläpp av utsläpp från EU: s utsläppsrätter jämfört med 2005 år 2020. En minskning på cirka 10 jämfört med 2005 för de sektorer som inte omfattas av EU: s system för utsläppsrätter. Den 21 minskningen år 2020 resulterar i ett utsläppsränta i 2020 med högst 1720 miljoner utsläppsrätter och innebär en genomsnittlig fas 3 cap 2013-2020 av Cirka 1846 miljoner utsläppsrätter och en minskning med 11 jämfört med fas 2-capen. Alla absoluta siffror motsvarar täckningen vid början av den andra handelsperioden och tar därför inte hänsyn till luftfart som kommer att läggas till 2012 och andra Sektorer som kommer att läggas till i fas 3. Slutsiffrorna för de årliga utsläppstakarna i fas 3 kommer att fastställas och offentliggöras av kommissionen senast den 30 september 2010. Hur kommer utsläppstaket bortom fas 3 att bestämmas. Th En linjär faktor på 1 74 som används för att bestämma fas 3-kepsen kommer att fortsätta att gälla utöver handelsperiodens slut 2020 och kommer att bestämma capen för den fjärde handelsperioden 2021-2028 och därefter. Den kan revideras senast 2025 Faktum är att betydande utsläppsminskningar på 60-80 jämfört med 1990 kommer att behövas senast 2050 för att nå det strategiska målet att begränsa den globala genomsnittliga temperaturhöjningen till inte mer än 2 C över preindustriella nivåer. En EU-täckning på utsläppsrätter Kommer att bestämmas för varje enskilt år. Detta kommer att minska flexibiliteten för de berörda installationerna. Ingen flexibilitet för installationerna kommer alls att minska. Under alla år måste de utsläppsrätter som ska auktioneras och distribueras utfärdas av de behöriga myndigheterna senast den 28 februari Sista datum för operatörer att överlämna utsläppsrätter är den 30 april året efter det år då utsläppen ägde rum. Således får operatörer kvoter för det innevarande året innan de har Att överge utsläppsrätter för att täcka sina utsläpp för föregående år. Tillgångar är giltiga under hela handelsperioden och eventuella överskottsersättningar kan nu bankas för användning i efterföljande handelsperioder. I detta avseende kommer inget att förändras. Systemet kommer att förbli baserat på handelsperioder, men Tredje handelsperioden kommer att ligga åtta år från 2013 till 2020, i motsats till fem år för andra fasen 2008-2012. För den andra handelsperioden bestämde medlemsstaterna generellt att fördela lika stora mängder utsläppsrätter för varje år. Den linjära minskningen vardera År från 2013 kommer bättre att motsvara de förväntade utsläppstrenderna under perioden. Vilka är de preliminära årliga utsläppsnivåerna för ETS för perioden 2013-2020. De preliminära årliga cap-siffrorna är följande. Dessa siffror är baserade på ETS: s tillämpningsområde enligt vad som är tillämpligt I fas 2 2008-2012 och kommissionens beslut om de nationella fördelningsplanerna för fas 2, som uppgår till 2083 miljoner ton. Dessa siffror kommer att Justeras av flera skäl För det första kommer anpassningen att göras för att ta hänsyn till utvidgningarna av räckvidd i fas 2, förutsatt att medlemsstaterna underbygger och verifierar deras utsläpp som härrör från dessa förlängningar. För det andra kommer justeringar att göras med avseende på ytterligare förlängningar av ETS: s räckvidd under tredje handelsperioden För det tredje kommer eventuella opt-out av små anläggningar att leda till en motsvarande minskning av locket. Fjärde beaktar siffrorna inte inslaget av luftfart eller utsläpp från norge, Island och Liechtenstein . Vilka utsläppsrätter som fortfarande tilldelas gratis. De industriella anläggningarna kommer att få övergångsfri tilldelning. I de medlemsstater som är berättigade till det frivilliga undantaget kan kraftverk, om medlemsstaten bestämmer det, också få gratis utsläpp. Det beräknas att Minst hälften av de tillgängliga utsläppsrätterna från och med 2013 kommer att auktioneras. Medan majoriteten av utsläppsrätterna har tilldelats kostnadsfritt För installationer under första och andra handelsperioder föreslog kommissionen att auktionering av utsläppsrätter skulle bli grundprincipen för tilldelning. Det beror på att auktionering bäst säkerställer systemets effektivitet, öppenhet och enkelhet och skapar det största incitamentet för investeringar i en lågkonjunktur Kol ekonomi Det överensstämmer bäst med principen att förorenaren betalar och undviker att ge vanliga vinster till vissa sektorer som har gått över den teoretiska kostnaden för utsläppsrätter till sina kunder trots att de erhålls gratis. Hur kommer utsläppsrätter utdelas gratis. Den 31 december 2010, Kommissionen kommer att anta EU-omfattande regler som kommer att utarbetas under ett kommittéförfarande Kommittéförfarande Dessa regler kommer att harmonisera allokeringarna fullständigt och därigenom kommer alla företag i hela EU med samma eller liknande aktiviteter att omfattas av samma regler. Reglerna kommer att säkerställa så långt Som möjligt att fördelningen främjar koldränta teknologier De antagna reglerna ger det till exte Nt genomförbart, fördelningen ska baseras på så kallade riktmärken, ega antal utsläppsrätter per kvantitet historisk produktion. Sådana regler belönar operatörer som har vidtagit tidiga åtgärder för att minska växthusgaserna, bättre återspeglar principen att förorenaren betalar och ger starkare incitament för att minska utsläppen Eftersom anslagen inte längre skulle bero på historiska utsläpp Alla anslag ska fastställas före början av den tredje handelsperioden och inga efterhandsjusteringar kommer att tillåtas. Vilka anläggningar kommer att få fria anslag och vilka kommer inte Hur kommer negativa effekter på konkurrenskraften Med tanke på deras förmåga att klara de ökade kostnaderna för utsläppsrätter är full auktionering regeln från och med 2013 för elproducenter. Medlemsstater som uppfyller vissa villkor för deras sammankoppling eller deras andel av fossila bränslen i elproduktion Och BNP per capita i förhållande till genomsnittet i EU-27, har möjlighet att temp Avviker avvikande från denna regel i förhållande till befintliga kraftverk Auktionsgraden 2013 ska vara minst 30 i förhållande till utsläpp under den första perioden och måste öka gradvis till 100 senast 2020. Om alternativet tillämpas tillämpas medlemsstaten Måste åta sig att investera i förbättring och uppgradering av infrastrukturen, ren teknik och diversifiering av deras energimix och leverantörskällor för ett belopp som i möjligaste mån motsvarar marknadsvärdet för den fria allokering. Gratis kommer att fasas ut gradvis från och med 2013. Medlemsstaterna kommer överens om att starta vid 20 auktioner 2013 och ökar till 70 auktionering 2020 med sikte på att nå 100 år 2027. Ett undantag kommer dock att göras för installationer i sektorer som befinner sig Utsättas för en signifikant risk för koldioxidläckage Denna risk kan uppstå om EU: s emissionshandelsprogram ökade produktionskostnaderna så mycket att företagen beslutade att flytta produktionen till områden utanför EU som inte är föremål för jämförbara utsläppsbegränsningar Kommissionen kommer att fastställa de berörda sektorerna senast den 31 december 2009. För att göra detta kommer kommissionen att utvärdera bland annat huruvida de direkta och indirekta ytterligare produktionskostnader som orsakas av genomförandet av ETS-direktivet som en andel Av bruttovärdet överstiger 5 och huruvida det totala värdet av dess export och import dividerat med det totala värdet av omsättning och import överstiger 10 Om resultatet för något av dessa kriterier överstiger 30, skulle sektorn också anses vara utsatt för en Betydande risk för koldioxidläckage Anläggningar i dessa sektorer skulle få 100 av deras andel i den årliga minskande totala kvoten av utsläppsrätter. Andelen utsläpp av dessa industrier är bestämd i förhållande till totala utsläpp av utsläpp under 2005 till 2007. CO 2 kostnader som överförs i Elpriserna kan också utsätta vissa installationer för risken för koldioxidläckage. För att undvika sådan risk, m Aj bevilja ersättning i förhållande till sådana kostnader I avsaknad av ett internationellt avtal om klimatförändringar har kommissionen åtagit sig att ändra gemenskapens riktlinjer för statligt stöd för miljöskydd i detta avseende. Enligt ett internationellt avtal som säkerställer att konkurrenter i andra delar Av världen bära en jämförbar kostnad kan risken för koldioxidläckage vara försumbar. Därför kommer kommissionen senast den 30 juni 2010 att göra en djupgående bedömning av situationen för den energiintensiva industrin och risken för koldioxidläckage, i Ljuset av resultatet av de internationella förhandlingarna och med beaktande av eventuella bindande sektorsöverenskommelser som kan ha avslutats. Rapporten kommer att åtföljas av eventuella förslag som anses lämpliga. Det kan eventuellt innefatta att upprätthålla eller justera andelen utsläppsrätter som kostnadsfritt erhålls till industri Installationer som är särskilt utsatta för global konkurrens eller inklusive importörer o F de berörda produkterna i ETS. Vilka organiserar auktionerna och hur kommer de att genomföras. Medlemsstaterna kommer att ansvara för att de utsläppsrätter som ges till dem auktioneras Varje medlemsstat måste bestämma om den vill utveckla sin egen auktionering Infrastruktur och plattform eller om det vill samarbeta med andra medlemsstater för att utveckla regionala eller EU-omfattande lösningar. Fördelningen av auktionsrättigheterna till medlemsstaterna bygger i stor utsträckning på utsläpp i fas 1 i EU: s system för handel med utsläppsrätter, men en del av rättigheterna kommer att Omfördelas från rikare medlemsstater till fattigare för att ta hänsyn till lägre BNP per capita och högre utsikter för tillväxt och utsläpp bland de senare. Det är fortfarande så att 10 av rättigheterna till auktionstillägg kommer att omfördelas från medlemsstater med höga per Kapitalinkomst till de med låg inkomst per capita för att stärka den ekonomiska kapaciteten hos den senare att investera i klimatvänlig teknik. En provisi På har tillsatts för en annan omfördelningsmekanism om 2 för att ta hänsyn till medlemsstater som 2005 hade uppnått en minskning av minst 20 utsläpp av växthusgaser jämfört med referensåret enligt Kyotoprotokollet. Nio medlemsstater drar nytta av denna bestämmelse. Auktionering måste respektera reglerna för den inre marknaden och måste därför vara öppen för alla potentiella köpare på icke-diskriminerande villkor. Senast den 30 juni 2010 kommer kommissionen att anta en förordning genom kommittéförfarandet som kommer att tillhandahålla lämpliga regler och villkor för att säkerställa effektiva, Samordnade auktioner utan att störa utsläppsrätterna. Hur många utsläppsrätter kommer varje medlemslands auktion och hur bestäms detta belopp. Alla utsläppsrätter som inte tilldelas kostnadsfritt kommer att auktioneras Totalt delas 88 av utsläppsrätter som auktioneras av varje medlemsstat ut På grundval av medlemsstatens andel av historiska utsläpp inom EU: s ETS för solidari Ty och tillväxt är 12 av den totala kvantiteten fördelad på ett sätt som tar hänsyn till BNP per capita och resultaten enligt Kyotoprotokollet. Vilka sektorer och gaser som omfattas av 2013. ETS omfattar installationer som utför specificerade aktiviteter Sedan starten Det har täckt över vissa kapacitetsgränser, kraftverk och andra förbränningsanläggningar, oljeraffinaderier, koksugnar, järn - och stålverk och fabriker som tillverkar cement, glas, kalk, tegelsten, keramik, massa, papper och kartong. Omfattar för närvarande bara koldioxidutsläpp, med undantag för Nederländerna, som har valt utsläpp från kväveoxid. Från och med 2013 kommer omfattningen av ETS att utvidgas till att även omfatta andra sektorer och växthusgaser. Koldioxidutsläpp från petrokemikalier, ammoniak Och aluminium kommer att inkluderas, liksom N2O-utsläpp från produktion av salpetersyra, adipinsyra och glyokalsyra och perfluorkolväten från aluminiumsektorn. Fångst, transpor T och geologisk lagring av alla utsläpp av växthusgaser kommer också att täckas. Dessa sektorer kommer att få ersättningar kostnadsfritt enligt EU-omfattande regler, på samma sätt som andra industrisektorer som redan omfattas. Från och med 2012 kommer luftfart också att ingå i EU: s ETS. Om små anläggningar är undantagna från tillämpningsområdet. Ett stort antal installationer som avger relativt låga koldioxidutsläpp omfattas för närvarande av ETS och bekymmer har höjts över kostnadseffektiviteten av deras införlivande. Från och med 2013 kommer medlemsstaterna att be allowed to remove these installations from the ETS under certain conditions The installations concerned are those whose reported emissions were lower than 25 000 tonnes of CO 2 equivalent in each of the 3 years preceding the year of application For combustion installations, an additional capacity threshold of 35MW applies In addition Member States are given the possibility to exclude installations operated by hospitals The installations may be exclud ed from the ETS only if they will be covered by measures that will achieve an equivalent contribution to emission reductions. How many emission credits from third countries will be allowed. For the second trading period, Member States allowed their operators to use significant quantities of credits generated by emission-saving projects undertaken in third countries to cover part of their emissions in the same way as they use ETS allowances The revised Directive extends the rights to use these credits for the third trading period and allows a limited additional quantity to be used in such a way that the overall use of credits is limited to 50 of the EU-wide reductions over the period 2008-2020 For existing installations, and excluding new sectors within the scope, this will represent a total level of access of approximately 1 6 billion credits over the period 2008-2020 In practice, this means that existing operators will be able to use credits up to a minimum of 11 of their allocation dur ing the period 2008-2012, while a top-up is foreseen for operators with the lowest sum of free allocation and allowed use of credits in the 2008-2012 period New sectors and new entrants in the third trading period will have a guaranteed minimum access of 4 5 of their verified emissions during the period 2013-2020 For the aviation sector, the minimum access will be 1 5 The precise percentages will be determined through comitology. These projects must be officially recognised under the Kyoto Protocol s Joint Implementation JI mechanism covering projects carried out in countries with an emissions reduction target under the Protocol or Clean Development Mechanism CDM for projects undertaken in developing countries Credits from JI projects are known as Emission Reduction Units ERUs while those from CDM projects are called Certified Emission Reductions CERs. On the quality side only credits from project types eligible for use in the EU trading scheme during the period 2008-2012 will be accepte d in the period 2013-2020 Furthermore, from 1 January 2013 measures may be applied to restrict the use of specific credits from project types Such a quality control mechanism is needed to assure the environmental and economic integrity of future project types. To create greater flexibility, and in the absence of an international agreement being concluded by 31 December 2009, credits could be used in accordance with agreements concluded with third countries The use of these credits should however not increase the overall number beyond 50 of the required reductions Such agreements would not be required for new projects that started from 2013 onwards in Least Developed Countries. Based on a stricter emissions reduction in the context of a satisfactory international agreement additional access to credits could be allowed, as well as the use of additional types of project credits or other mechanisms created under the international agreement However, once an international agreement has been re ached, from January 2013 onwards only credits from projects in third countries that have ratified the agreement or from additional types of project approved by the Commission will be eligible for use in the Community scheme. Will it be possible to use credits from carbon sinks like forests. No Before making its proposal, the Commission analysed the possibility of allowing credits from certain types of land use, land-use change and forestry LULUCF projects which absorb carbon from the atmosphere It concluded that doing so could undermine the environmental integrity of the EU ETS, for the following reasons. LULUCF projects cannot physically deliver permanent emissions reductions Insufficient solutions have been developed to deal with the uncertainties, non-permanence of carbon storage and potential emissions leakage problems arising from such projects The temporary and reversible nature of such activities would pose considerable risks in a company-based trading system and impose great liabi lity risks on Member States. The inclusion of LULUCF projects in the ETS would require a quality of monitoring and reporting comparable to the monitoring and reporting of emissions from installations currently covered by the system This is not available at present and is likely to incur costs which would substantially reduce the attractiveness of including such projects. The simplicity, transparency and predictability of the ETS would be considerably reduced Moreover, the sheer quantity of potential credits entering the system could undermine the functioning of the carbon market unless their role were limited, in which case their potential benefits would become marginal. The Commission, the Council and the European Parliament believe that global deforestation can be better addressed through other instruments For example, using part of the proceeds from auctioning allowances in the EU ETS could generate additional means to invest in LULUCF activities both inside and outside the EU, and may provide a model for future expansion In this respect the Commission has proposed to set up the Global Forest Carbon Mechanism that would be a performance-based system for financing reductions in deforestation levels in developing countries. Besides those already mentioned, are there other credits that could be used in the revised ETS. Yes Projects in EU Member States which reduce greenhouse gas emissions not covered by the ETS could issue credits These Community projects would need to be managed according to common EU provisions set up by the Commission in order to be tradable throughout the system Such provisions would be adopted only for projects that cannot be realised through inclusion in the ETS The provisions will seek to ensure that credits from Community projects do not result in double-counting of emission reductions nor impede other policy measures to reduce emissions not covered by the ETS, and that they are based on simple, easily administered rules. Are there measures in pla ce to ensure that the price of allowances won t fall sharply during the third trading period. A stable and predictable regulatory framework is vital for market stability The revised Directive makes the regulatory framework as predictable as possible in order to boost stability and rule out policy-induced volatility Important elements in this respect are the determination of the cap on emissions in the Directive well in advance of the start of the trading period, a linear reduction factor for the cap on emissions which continues to apply also beyond 2020 and the extension of the trading period from 5 to 8 years The sharp fall in the allowance price during the first trading period was due to over-allocation of allowances which could not be banked for use in the second trading period For the second and subsequent trading periods, Member States are obliged to allow the banking of allowances from one period to the next and therefore the end of one trading period is not expected to have any i mpact on the price. A new provision will apply as of 2013 in case of excessive price fluctuations in the allowance market If, for more than six consecutive months, the allowance price is more than three times the average price of allowances during the two preceding years on the European market, the Commission will convene a meeting with Member States If it is found that the price evolution does not correspond to market fundamentals, the Commission may either allow Member States to bring forward the auctioning of a part of the quantity to be auctioned, or allow them to auction up to 25 of the remaining allowances in the new entrant reserve. The price of allowances is determined by supply and demand and reflects fundamental factors like economic growth, fuel prices, rainfall and wind availability of renewable energy and temperature demand for heating and cooling etc A degree of uncertainty is inevitable for such factors The markets, however, allow participants to hedge the risks that may r esult from changes in allowances prices. Are there any provisions for linking the EU ETS to other emissions trading systems. Yes One of the key means to reduce emissions more cost-effectively is to enhance and further develop the global carbon market The Commission sees the EU ETS as an important building block for the development of a global network of emission trading systems Linking other national or regional cap-and-trade emissions trading systems to the EU ETS can create a bigger market, potentially lowering the aggregate cost of reducing greenhouse gas emissions The increased liquidity and reduced price volatility that this would entail would improve the functioning of markets for emission allowances This may lead to a global network of trading systems in which participants, including legal entities, can buy emission allowances to fulfil their respective reduction commitments. The EU is keen to work with the new US Administration to build a transatlantic and indeed global carbon mar ket to act as the motor of a concerted international push to combat climate change. While the original Directive allows for linking the EU ETS with other industrialised countries that have ratified the Kyoto Protocol, the new rules allow for linking with any country or administrative entity such as a state or group of states under a federal system which has established a compatible mandatory cap-and-trade system whose design elements would not undermine the environmental integrity of the EU ETS Where such systems cap absolute emissions, there would be mutual recognition of allowances issued by them and the EU ETS. What is a Community registry and how does it work. Registries are standardised electronic databases ensuring the accurate accounting of the issuance, holding, transfer and cancellation of emission allowances As a signatory to the Kyoto Protocol in its own right, the Community is also obliged to maintain a registry This is the Community Registry, which is distinct from the regist ries of Member States Allowances issued from 1 January 2013 onwards will be held in the Community registry instead of in national registries. Will there be any changes to monitoring, reporting and verification requirements. The Commission will adopt a new Regulation through the comitology procedure by 31 December 2011 governing the monitoring and reporting of emissions from the activities listed in Annex I of the Directive A separate Regulation on the verification of emission reports and the accreditation of verifiers should specify conditions for accreditation, mutual recognition and cancellation of accreditation for verifiers, and for supervision and peer review as appropriate. What provision will be made for new entrants into the market. Five percent of the total quantity of allowances will be put into a reserve for new installations or airlines that enter the system after 2013 new entrants The allocations from this reserve should mirror the allocations to corresponding existing install ations. A part of the new entrant reserve, amounting to 300 million allowances, will be made available to support the investments in up to 12 demonstration projects using the carbon capture and storage technology and demonstration projects using innovative renewable energy technologies There should be a fair geographical distribution of the projects. In principle, any allowances remaining in the reserve shall be distributed to Member States for auctioning The distribution key shall take into account the level to which installations in Member States have benefited from this reserve. What has been agreed with respect to the financing of the 12 carbon capture and storage demonstration projects requested by a previous European Council. The European Parliament s Environment Committee tabled an amendment to the EU ETS Directive requiring allowances in the new entrant reserve to be set aside in order to co-finance up to 12 demonstration projects as requested by the European Council in spring 2007 This amendment has later been extended to include also innovative renewable energy technologies that are not commercially viable yet Projects shall be selected on the basis of objective and transparent criteria that include requirements for knowledge sharing Support shall be given from the proceeds of these allowances via Member States and shall be complementary to substantial co-financing by the operator of the installation No project shall receive support via this mechanism that exceeds 15 of the total number of allowances i e 45 million allowances available for this purpose The Member State may choose to co-finance the project as well, but will in any case transfer the market value of the attributed allowances to the operator, who will not receive any allowances. A total of 300 million allowances will therefore be set aside until 2015 for this purpose. What is the role of an international agreement and its potential impact on EU ETS. When an international agreement is reached, the Com mission shall submit a report to the European Parliament and the Council assessing the nature of the measures agreed upon in the international agreement and their implications, in particular with respect to the risk of carbon leakage On the basis of this report, the Commission shall then adopt a legislative proposal amending the present Directive as appropriate. For the effects on the use of credits from Joint Implementation and Clean Development Mechanism projects, please see the reply to question 20.What are the next steps. Member States have to bring into force the legal instruments necessary to comply with certain provisions of the revised Directive by 31 December 2009 This concerns the collection of duly substantiated and verified emissions data from installations that will only be covered by the EU ETS as from 2013, and the national lists of installations and the allocation to each one For the remaining provisions, the national laws, regulations and administrative provisions only h ave to be ready by 31 December 2012.The Commission has already started the work on implementation For example, the collection and analysis of data for use in relation to carbon leakage is ongoing list of sectors due end 2009 Work is also ongoing to prepare the Regulation on timing, administration and other aspects of auctioning due by June 2010 , the harmonised allocation rules due end 2010 and the two Regulations on monitoring and reporting of emissions and verification of emissions and accreditation of verifiers due end 2011.

No comments:

Post a Comment